Εκπαιδευτικά πολυγλωσσικά και πολυπολιτισμικά εργαστήρια για παιδιά
Τα εργαστήρια που προτείνουμε απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 4-12 ετών και πραγματοποιούνται σε χώρο του Α.Π.Θ., κατάλληλα διαμορφωμένο για παιδιά, από μια ομάδα έμπειρων εκπαιδευτικών, των οποίων η ερευνητική και εργασιακή εμπειρία πάνω σε θέματα πολυγλωσσίας και πολυπολιτισμικότητας εγγυώνται ένα άρτιο αποτέλεσμα.
Στα εργαστήρια εφαρμόζονται πολυγλωσσικές προσεγγίσεις, οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Awakening to Languages» (Γλωσσική Αφύπνιση) και βασίζονται στις αρχές του FREPA (Framework of Reference for Pluralistic Approaches), το οποίο εκπονήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης (http://carap.ecml.at/).
Η ερευνητική ομάδα Pluralités είναι η πρώτη που εφάρμοσε πολυγλωσσικές και πολυπολιτισμικές δραστηριότητες σε σχολεία στην Ελλάδα και είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την παραγωγή πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού που χρησιμοποιείται στα εργαστήρια. Οι δραστηριότητες πραγματοποιούνται με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο ούτως ώστε να είναι ελκυστικές στα παιδιά και να ενθαρρύνεται η εκπαιδευτική διαδικασία και μάθηση.
Τι είναι οι πολυγλωσσικές και πολυπολιτισμικές δραστηριότητες;
Πρόκειται για δραστηριότητες που εκπονούνται σύμφωνα με τις προσεγγίσεις που προτείνονται από το «Κοινό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Πλουραλιστικές Προσεγγίσεις των Γλωσσών και των Πολιτισμών» (Framework of Reference for Pluralistic Approaches of Languages and Cultures) του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πολλές γλώσσες ταυτόχρονα, συμπεριλαμβανομένων των ξένων γλωσσών που διδάσκονται στο σχολείο, των γλωσσών καταγωγής, της ελληνικής που είναι η γλώσσα διδασκαλίας, των τοπικών γλωσσών ή διαλέκτων, των μειονοτικών γλωσσών που συναντώνται στο κοντινό οικογενειακό ή στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Παράλληλα, ενισχύεται η αναστοχαστική δεξιότητα των παιδιών όχι μόνο στο πλαίσιο της διδασκαλίας/εκμάθησης των γλωσσικών μαθημάτων αλλά και σε αυτό των μη γλωσσικών μαθημάτων.
Η πραγματοποίηση πολυγλωσσικών και πολυπολιτισμικών δραστηριοτήτων δεν έχει ως απώτερο στόχο την εκμάθηση γλωσσών, αλλά την ευαισθητοποίηση των παιδιών και την εξοικείωσή τους με τη γλωσσική και πολιτισμική ετερότητα που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες στην Ευρώπη και στον κόσμο.
Μέσα από τις διασκεδαστικές αυτές πολυγλωσσικές και πολυπολιτισμικές δραστηριότητες τα παιδιά αποκτούν γνώσεις και αναπτύσσουν θετικές στάσεις και δεξιότητες που τα συντροφεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού τους βίου αλλά και στην μετέπειτα ζωή τους.
Στόχοι
Οι πολυγλωσσικές και πολυπολιτισμικές δραστηριότητες έχουν ως στόχο να:
- Ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητα, αλλά και να συνειδητοποιήσουν τη δική τους διαφορετικότητα, μέσω της αναγνώρισης και του σεβασμού των γλωσσικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων και δεξιοτήτων του κάθε ατόμου.
- Αναπτύξουν τα παιδιά την ικανότητα να παρατηρούν και να αναλύουν τις γλώσσες, και κατ’ επέκταση να αναπτύξουν τις απαραίτητες ικανότητες για την εκμάθηση όχι μόνο των ξένων γλωσσών αλλά και της μητρικής τους γλώσσας.
- Ενθαρρύνουν την επιθυμία των παιδιών να μάθουν διαφορετικές γλώσσες.
- Εμπλουτίσουν τις γνώσεις των παιδιών αναφορικά με τις γλώσσες που βρίσκονται στο κοντινό οικογενειακό περιβάλλον τους, στο ευρύτερο κοινωνικό, ή στον κόσμο, καθώς και ως προς τη θέση που κατέχουν αυτές οι γλώσσες στην κοινωνία.
Οφέλη
Τα οφέλη των πολυγλωσσικών και πολυπολιτισμικών προσεγγίσεων στην ψυχολογική, νευροφυσιολογική, ανθρωπολογική και παιδαγωγική ανάπτυξη των παιδιών:
- Η καλλιέργεια μιας ευνοϊκής στάσης απέναντι στην εκμάθηση γλωσσών.
- Η ενθάρρυνση και η διευκόλυνση της γλωσσικής κατάκτησης χάρη στην πλαστικότητα του εγκεφάλου των παιδιών αυτής της ηλικίας.
- Η διευκόλυνση της κατάκτησης των κοινωνικών, πολιτισμικών και γλωσσικών κανόνων.
Η ανάπτυξη της επικοινωνιακής τους δεξιότητας, η οποία τους επιτρέπει να κοινωνικοποιηθούν και να επικοινωνήσουν με άτομα άλλων εθνικών, γλωσσικών ή πολιτισμικών κοινοτήτων που υπάρχουν στις σύγχρονες κοινωνίες.